Petőfi gőzhajó
Petőfi gőzhajó
1918-ban a MFTR Komáromi hajógyárában egy új Ferncz Ferdinánd Főherczeg típusú gőzhajót kezdtek el építeni. Az új hajónak a tervezett neve Jenő Főherczeg volt, de ezen a néven a hajó sohasem szelte a habokat. A Habsburg birodalmat az első világháború elsöpörte. A hajó teste Komáromban már 1919-ben készen volt, B-jelű hajótest, amit a cseh csapatok megérkezése előtt sikerült elvontatni. A hajó a MFTR újpesti hajógyárában készült el 1923-ben Szent László néven. Paraméterei a testvérhajójához a Kossuth ex Ferncz Ferdinánd Főherczeghez hasonló.
· Legnagyobb hossz 62,35 m.
· Hossz a függélyek között 60,00 m.
· Legnagyobb szélesség 15,63 m.
· Szélesség a főbordán 8,00 m.
· Oldalmagasság 2,50 m.
· Fixpont magasság 6,90. m.
· Legnagyobb merülés 1,40 m.
· Főgép teljesítmény 550 LE
A hajó a két világháború között a kofahajók mindennapos életét élte, említésre méltó nem nagyon történt vele. Reflektor fénybe csak 1941 június 13-án kerül mikor 480 személyt szállít haza Belgrádból Újvidékre. A hazatérőket katonazenekar és leventék és sajtó propaganda fogadta.
A Szent Lászlót, miként a többi magyar hajót 1944-ben a németek nyugatra menekítik. A háború végét Linzben éri meg. 1945 az amerikaiak sem az angolok nem tartanak rá igényt, így december 5-én magyar vizekre érkezik. A hajót a MFTR nem tarthatta meg át kellett adnia az újonnan alakult MeSzHART-nak.
A hajót 1950-ben Szent Imréről Petőfire keresztelték át. 1953-ban vagy 1957-ben átépítik magasabb lesz és nagyobb lesz a merülése, ezenkívül új Yarrow-rendszerű 580 LE-s vízcsöves kazánt kap.
1978-ban a Kossuth gőzös leállítása után a Petőfi gőzös veszi át a szerepét, mint nosztalgia kiránduló hajó. Ezt a funkciót 1983 őszéig tölti be, ekkor leállítják. A Petőfi gőzhajó leállításával megszűnik Magyar a gőzhajózás.
A leállást ugyanakkor nem véglegesnek tervezték. 1987-ben Apatinba, a "Boris Kidric" hajógyárba került felújításra.
1989. július 10-én tűz ütött ki. Elpusztult a Petőfi gőzös fő- és a sétafedélzete és felépítményei, vízmentes válaszfalai, csapágybélései kiolvadtak. A kár kb. 600.000 USD. 1989-es számolva. A hajó felújítása pénzhiány miatt leállt ezért, haza Újpestre vontatták. A hajó 2003 óta a Zoltán Gőzös Közhasznú alapítvány tulajdonában van. 2003 óta Neszmélyen a hajó skanzenben áll. Felújítására forrás továbbra sincs.
Fényképek